Hva er IBS?

Irritabel tarmsyndrom (IBS) er kroniske forstyrrelser i tykktarmens funksjon og at det ofte kjennetegnes av perioder med smerter og ubehag i magen, oppblåst mage, diaré eller forstoppelse. Dette varierer fra person til person og kan dessuten variere over tid. En periode med magesmerter gir ofte endring i avføringsmønsteret, både når det gjelder form, farge og hyppighet.

Mennesker har hatt problemer med irritabel tarm siden oldtiden, men først i 1818 ble den første vitenskapelige redegjørelsen publisert. IBS har opp gjennom tidene også blitt omtalt som Spastisk tykktarm (sterke og smertefulle sammentrekninger i tarmens musklatur), Mykøs kolitt (slim i og rundt avføringen) og Gjæringsdyspepsi (magesmerter som følge av tungt fordøyelig mat).

IBS kan forekomme hos barn, men det er mer vanlig hos unge voksne. 10-20% av den norske befolkningen opplever symptomer på irritabel tarm.

Se også video hvor professor emeritus Arnold Berstad forteller om sin erfaring med uraffinerte Omega-3-oljer, og hvordan disse kan ha gunstig påvirkning hos personer med irritabel tarm.

 

PRØV CALANUS® OIL
I DAG OG FÅ 56% RABATT

Norges mest potente omega-3
Bidrar til normal hjertefunksjon*
Bidrar til normal hjernefunksjon*
Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Hvilke symptomer gir IBS?

IBS gir hovedsakelig symptomer som smerter og luft i magen, samt problemer med avføringen.

Magesmerter er mest vanlig når man har IBS, men det heller ubehag enn sterke smerter som oppleves. Ubehaget lokaliseres ofte nederst i magen og forsvinner ofte når man har vært på do eller når man sover.

Oppblåsthet er ofte det største problemet hos mennesker med IBS. Luften i magen oppstår på dagtid, gjerne etter måltider med høyt innhold av tungt fordøyelige karbohydrater, og avtar mot kvelden. På natten kan det forsvinne helt og man føler seg normal i magen på morgenen.

Uregelmessig avføring er et veldig vanlig symptom for IBS. Her er det snakk om både løs mage for noen og hard mage for andre. Det er ikke uvanlig at en og samme person kan oppleve å ha perioder med løs mage og senere har perioder med hard mage. Dette varierer veldig. Noen IBS pasienter opplever også at de ikke får fullstendig avføring. Det vil si at de ikke får tømt seg skikkelig og føler at de må på toalettet oftere enn normalt. Avføringen kan være slimete og flyte i toalettet (på grunn av mye gass). Dette er ikke farlig. Har man derimot vanntynn avføring, registrerer blod i avføringen og problemer på natten, bør man oppsøke fastlegen sin.

 

Hva er årsakene til IBS?

Årsakene til IBS er ikke klare. Selv om en person opplever alle symptomer som IBS gir, vil ikke prøver vise noe konkret. Helsenorge.no skriver at irritabel tarm er resultat av at hjernen sender unormale signaler til tarmen. Mange eksperter tror derfor at faktorer som for eksempel stress, angst og spenning kan gi irritabel tarm. Mange har også opplevd at plagene startet etter en infeksjon i magen eller etter en antibiotikakur.

 

Mann som holder seg for magen

Hvordan kan man redusere plagene med IBS selv?

Det finnes ingen kur mot IBS, men det finnes en rekke tiltak man kan benytte for å redusere plagene.

Spis sunt og variert
Det er viktig å spise sunt og variert til faste tider. Ikke spis for store måltider. Husk også å tygge all mat skikkelig.

Sov nok
Pass på å få nok søvn. Lite søvn gir stress og lavt energinivå, hvilket kan forverre symptomene på IBS.

Fjern stresselementer
Fjern stresselementer i hverdagen. Prøv ulike avspenningsteknikker, yoga og meditasjon for å koble av en stresset hverdag. Bli flinkere til å stresse ned og unngå situasjoner som du vet stresser deg unødvendig. Les vår artikkel 7 måter å redusere stress.

Fysisk aktivitet
Trening hjelper mange mennesker på veldig mange måter, både fysisk og psykisk. Mye forskning tyder på at trening reduserer stress, hvilket kan føre til at IBS plager reduseres og fordøyelsen jobber lettere.

Toalettvaner
Prøv å ha regelmessige toalettvaner. Selv om det i perioder med diaré/forstoppelse kan være vanskelig, er det viktig at man forsøker å opprettholde faste rutiner på avføringsvanene.

Matdagbok
Før matdagbok og noter deg hvilke matvarer du har spist når plager oppstår. Prøv deg frem, og eliminer matvarer som tydelig gir problemer. Med tiden vil du lære hvilke matvarer du bør holde deg unna for å unngå magesmerter.

Unngå visse karbohydrater
For noen mennesker er det visse typer karbohydrater som utløser mageproblemene. Monash University i Australia har forsket på matvaner og IBS. De har satt sammen en såkalt lav FODMAP diett som har forbedret tilstanden for mange IBS pasienter. En lav FODMAP diett består av matvarer som har lite Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider og Polyoler. Dette er en fellesbetegnelse for ulike kortkjedete karbohydrater som er tungt fordøyelige og som kan skape symptomer fra tarmen.

Her ser vi eksempler på matvarer som inneholder lite FODMAP og matvarer som inneholder mye FODMAP.

Matvarer Lite FODMAP Mye FODMAP
Frukt og bær Banan, appelsin, mandarin, druer, melon Eple, pære, mango, vannmelon, nektarin, fersken, plommer
Grønnsaker Grønne bønner, gulrot, urter, agurk, grønne salater, tomat, squash Asparges, artisjokk, løk, hvitløk, sukkererter, rødbete, selleri, mais
Mel og korn Spelt, havre, ris, quinoa Hvete, pasta av hvete
Melk Laktosefri melk, havre-, ris- og soyamelk, harde oster, laktosefri yoghurt Kumelk, iskrem, yoghurt, bløte oster, krem, vaniljesaus
Søtsaker Sukker, glukose, små mengder sirup, søtningsstoffer som ikke ender på «-ol» Sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, xylitol, honning, fruktose
Nøtter og frø Mandler, chiafrø, gresskarkjerner, sesamfrø, solsikkekjerner Cashew, pistasj

Les vår artikkel “Mat for irritabel tarm”.

Matvarer med lite FODMAP kan brukes, mens matvarer med mye FODMAP bør begrenses.

Unngå gluten
Noen kan også reagere på gluten, uten å ha påvist glutenallergi. Så selv om du ikke har glutenallergi, kan det hjelpe å gå over til glutenfri alternativer eller rett og slett redusere/kutte ut matvarer som inneholder gluten.

Drikke
Det er ikke bare matvarer som kan utløse mageproblemer. Det kan være lurt å redusere/kutte ut kaffe, te og alkohol. Pass på å drikke nok vann i løpet av dagen. Å drikke nok vann kan hjelpe mot forstoppelse.

Fiber
Fiberrikt kosthold hjelper mot forstoppelse eller diaré, men her gjelder det å finne en balanse, siden ekstra fibertilskudd kan gi luftplager. Rådfør deg med lege eller apotek.

D-vitamin
Pass på å få i deg vitamin D. Det viser seg at man som lider av irritabel tarmsyndrom har mangel på vitamin D. Selv om det ikke er dokumentert at tilskudd av vitamin D hjelper mot IBS, er det mange som opplever at plagene blir færre. Vitamin D gir dessuten mange andre gode effekter. Calanus® Oil inneholder vitamin D.

Olje og krydder
Peppermynteolje har vært brukt mot fordøyelsesplager helt tilbake i det gamle Hellas. Tester i nyere tid har vist at oljen får muskulatur i tarmen til å slappe av, og derfor gir god effekt på fordøyelsesproblemer. Bør tas i kapselform, så oljen ikke påvirker f.eks. lukkemuskelen.

Det gule krydderet gurkemeie kan hjelpe mot symptomer på fordøyelsesplager ifølge Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin ved Universitetet i Tromsø. Du kan bruke gurkemeie i mat eller ta det i form av tabletter.

Omega-3
Omega-3 olje sies å gi en god «grunnsmøring» av tarmen. Calanus® Oil er en veldig god kilde til omega-3 og har dessuten egenskaper som gjør at den fordøyes langt ned i tarmen.

Akupunktur
Det finnes ingen forskning som understøtter at akupunktur fungerer, men noen IBS pasienter føler at akupunktur kan hjelpe mot plagene.

Kognitiv atferdsterapi
Å ha en kronisk lidelse kan skape hodebry og stress. Noen få studier tyder på at psykoterapi kan hjelpe med å takle lidelsen. Mye kunnskap om IBS kan redusere bekymringsnivået og dermed også stresset rundt situasjonen.

Kilder: Helsenorge.noHelsebiblioteket.noLmfnorge.noNifab.noGastrojournal.org

*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag.

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring