Bilde av dame og barn
Foto: Thomas Ebeltoft
Sommersprek er en serie med artikler som handler om trening, fysisk og mentalt, om næringsrike matretter og snacks, kroppspress, helse og en mer balansert livsstil. Dette er del 4. Du leser del 1 her, del 2 her og del 3 her.

Selv om det er sommer, er det fint å kunne ta vare på kroppen og helsen. Det trenger ikke være så komplisert og i alle fall ikke kjedelig!

Balansert kosthold

I dag går vi gjennom hva et balansert kosthold er og hvordan du enkelt kan sikre kroppen din den næringen den trenger, samtidig som du kan kose deg og nyte ferien din til det fulle.

Et balansert kosthold betyr at du får dekket de næringsbehovene kroppen din har. At du øver på å lytte til kroppen din og gi den næringen som trengs.

De aller fleste av oss nordmenn har et kosthold i dag som inneholder store deler karbohydrater, og da i form av raske/tomme karbohydrater. Fett er fremdels en næringsgruppe som skyves vekk på grunn av fetthysteriet som har vart i mange år nå. På bakgrunn av dette kan man si at det norske kostholdet i dag er i ubalanse.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Balansert kosthold:

  • En proteinkilde til alle dagens måltider
  • En god fettkilde
  • En grov karbohydratkilde
  • En frukt per dag
  • Så mye grønt, bær og salat du bare vil

En tommelfingerregel for å vite om du har et kosthold som fungerer for deg: Det kan gå
4 – 6 timer mellom måltidene dine uten at du føler ubehagelig sult eller har stort søtsug.

Søtsug er som regel kroppen din som søker næring, altså en misforståelse for deg som tror du har lyst på sjokolade og brus. 

bilde av grønnsaker

Søtsug

Kroppen ønsker å gjøre det beste ut av alle situasjoner som den kommer i. Den gir deg signaler om sult som ofte oppfattes som søtsug. Men kroppen kan ikke nyttegjøre seg av tomme karbohydrater som skaper ubalanse i blodsukkeret, selv hos personer uten diabetes. Så det ville vært helt unaturlig for kroppen å be om disse matvarene, dermed en misforståelse.

Lytt til kroppen

Tør å lytt til kroppen din. Dette er faktisk veldig vanskelig. Å lytte til kroppen sin tror jeg i dagens samfunn sees på som en svakhet, men det er jo stikk motsatt. Ber kroppen om hvile, bør du hvile. Er kroppen sliten, ta en pause. Er du sulten, gi kroppen næring. Er du tørst, så gir du drikke. Ved å lytte til kroppen, vil samarbeidet om prosesser som skjer i hodet og kroppen fungere mye bedre og hverdagen din vil bli mye enklere.

Personer som sliter med lite energi gjennom dagen, er som regel de som er tatt av “fettfobien” som har herjet verden i mange år. De har en kropp som roper etter særlig et næringsstoff: fettsyrer.

Når det er sommer, og særlig når vi er på ferie, ønsker vi å være i form og å ha det fint. Det er mye enklere for kroppen om du spiller på lag. For å gjøre det, kan du tilby næringsstoffer før du inntar kosen som ofte forbindes med ferie – is, alkohol, pizza, pasta, potetgull, store mengder frukt, etc.

Fakta 
Frukt og bær inneholder mange vitaminer og mineraler. Mange av disse er fettløselige. Det betyr at du trenger en fettkilde til frukten eller bærene for å kunne oppta vitaminene og mineralene.

Sammen med salat og grønt:

  • Oliven
  • Olivenolje
  • Avokado
  • Fet ost

Sammen med frukt og bær:

  • Nøttesmør som dip
  • En neve nøtter
  • Avokado
  • Kokos
  • Frø
Bilde av salat

På denne måten får du en kropp og et hode som fungerer mye bedre sammen. Som gir deg energi til ferien din. Energi til å lage glede og god stemning. Konsentrasjon til å lære nye ting eller oppleve ny kultur. Ikke minst får du en mage og en fordøyelse som fungerer mye bedre, og det er ganske viktig på ferie.

Plaget med feriemage?

Yoghurt, kefir, surkål, vannkefir eller kimchi, er gode alternativer som kan hjelpe på fordøyelsen.

Rådene i artikkelen her vil hjelpe på feriemagen også, fordi tomme karbohydrater og sukker er mat som gir næring til de dumme tarmbakteriene. Får vi for mye av den maten, vil vi også få for mange dumme tarmbakterier. Dette gjør at fordøyelsen og immunforsvaret fungerer mye dårligere. Med næringsrik mat, sikrer du næring til de gode tarmbakteriene, næringsstoffer til et sunt immunforsvar. Da tåler vi bedre den maten som ikke gir kroppen så mye positivt.

Håper du har en god ferie!

Bilde av Marit Ebeltoft
Artikkel av Marit Ebeltoft
Trening- og kostholdsveileder
*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker
e-post, sms, og telefon.

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring