Bilde av dame og barn
Foto: Thomas Ebeltoft
Sommersprek er en serie med artikler som handler om trening, fysisk og mentalt, om næringsrike matretter og snacks, kroppspress, helse og en mer balansert livsstil. Dette er del 3. Du leser del 1 her og del 2 her.
På sommeren er det ikke så mange folk å se inne på treningssentrene. Utetrening er derimot superpopulært. Og det skjønner jeg godt, for å stå inne på et varmt treningssenter, og se ut på det gode været, er ikke noe kjekt.

Den forrige treningsøkten som jeg delte med dere var et bakkeintervall. Den er jo super å bruke, særlig på denne årstiden. I dag skal vi se på en ren styrketreningsøkt for hele kroppen, med litt fokus på mobilitet.

Treningsøkten er passe kort, tung og effektiv, slik at du får trent hele kroppen. Det er fint med disse treningsøktene, for da har du mer tid til det du har mer lyst til å gjøre med sommer og feriebesøk! Senere vil du sikkert være glad for at treningen ble litt vedlikeholdt under sommerferien når du etter ferien er klar til å starte igjen. Da slipper du å begynne på null.

Du kan faktisk redusere treningen med 1/3 og fremdeles beholde kondisjon og styrken.

Hva er vel deiligere enn å starte dagen med en god treningsøkt, for så å nyte resten av dagen, enten det er i solsengen, ved bassenget eller det er på hytta mens du bare slapper helt av? Treningen gir deg den gode følelsen, endorfiner, adrenalin, dopamin og ikke minst serotonin. Dette er lykkehormoner som frigjøres i kroppen under bevegelse og du vil få en følelse av glede, lykke, belønning og velvære.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse
Hvor mye du bør trene i sommerukene kommer an på hvor mye du har vært vant til å trene fra før av, men én økt i uken er som regel greit. Denne treningsøkten bør da være en høyintensitetstrening, hvor du får inn både styrke og kondisjon med å holde et godt tempo. Vi skal nå se på hvordan en slik økt kan se ut.

HIIT sommerøkt – gjør den hvor du vil, når du vil

Bilde av utetrening
Burpees. Foto: Thomas Ebeltoft
Bilde av utetrening
Box jump, bulgarsk utfall, båten og armhevning. Foto: Thomas Ebeltoft
Bilde av utetrening
Diagonale hev, hip thrust ett ben, dips ett ben og squat fra benk. Foto: Thomas Ebeltoft
Bilde av utetrening
Løp opp bakke og diagonale get ups. Foto: Thomas Ebeltoft
Slik gjør du det:

8 – 12 repetisjoner på hver øvelse (på hvert ben), 2 – 4 runder. Mellom hver runde tar du en pause på et par minutter før du begynner igjen.

Hvordan du kan lykkes med treningen?

  • Planlegg! Her er det egentlig det samme som med kosthold, du må planlegge.
  • Som nevnt i første del, så bør du ta med deg treningsklær og sko på ferie. Det kan også være lurt å starte tidlig i ferien med treningsøktene. Utsetter du, blir det fort til at man utsetter øktene hele ferien.
  • Tar du en treningsøkt tidlig på dagen, så er det allerede gjort. Du slipper å avbryte en morsom aktivitet eller si nei til et hyggelig besøk senere på dagen fordi du bør trene. Det er ikke noe gøy.
  • Treningen bør være lystbetont. Finn en treningsform du liker, og bestem deg for å prioritere treningen i ferien din.

God sommer, tren godt og kos deg mye!

Bilde av Marit Ebeltoft
Artikkel av Marit Ebeltoft, trening- og kostholdsveileder

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: