Julen nærmer seg med stormskritt, og det er offisielt ikke lenge igjen til man kan hive innpå med ubegrensede mengder julemat. Eller? I jula kan det for mange bli mye fet og tung mat, noe som kan føre til at magen ikke alltid vil samarbeide med oss. Heldigvis kan julematen enkelt tilpasses et mer magevennlig kosthold.

Med noen enkle tips og triks kan du ta større kontroll over fordøyelsen din, og dermed tilbringe jula akkurat slik du måtte ønske. Vi har samlet noen gode tips og triks slik at du slipper å tilbringe jula på toalettet:

Bordoppsett for julemat

Skjær vekk synlig fett og begrens fettinntaket

Ribbe og pinnekjøtt inneholder en god del fett, noe som gjør at flere kan oppleve dette som tungt å fordøye. Fett forsinker nemlig fordøyelsen vår, noe som vil si at maten går litt tregere gjennom systemet vårt. En forsinket fordøyelse kan forårsake mye ubehag, og det kan derfor være lurt å skjære vekk det synlige fettet på julematen. Særlig ribbefettet bør unngås hvis du har fordøyelsesproblemer, da ribbefettet er veldig fett og mektig. Skulle du likevel føle behovet for noe tilbehør til ribba, kan en valgfri god saus være det lille ekstra du trenger for å få smaksløkene til å juble av glede.

Ferdiglagde julepølser og medisterkaker kan spises selv om du har problemer med magen, men sjekk alltid ingredienslisten nøye etter høyFODMAP-ingredienser som løk og eventuelt melk (laktose). Det anbefales likevel på det aller sterkeste å lage medisterkakene fra bunnen av. Matprat.no har en super oppskrift på knallgode medisterkaker!

 

Grønt er sunt, året rundt

Sammen med julematen kommer det mye godt tilbehør til maten. Kålrabi er lavFODMAP inntil 65 g og kan derfor spises av de på lavFODMAP-diett. 65 g er likevel ikke spesielt mye, så det kan være lurt å lage kålrabistappe av en blanding mellom kålrot, potet og gulrot. Poteter og gulrøtter er nemlig lavFODMAP, og kan derfor nytes med god samvittighet til julemiddagen, samtidig som det smaker utrolig godt!

En annen folkekjær favoritt i jula er ulike typer kål. Kål er lavFODMAP inntil 96g per servering, og kan derfor spises hvis inntaket per serverings begrenses. Både surkål og rødkål består av flere ingredienser enn bare kål, og kan inneholde spor av både løk og epler. Løk og eple er som kjent råvarer med høyFODMAP, og burde derfor styres langt unna om du ikke ønsker å tilbringe jula på toalettet.

Selv om det er jul og ferie for veldig mange, må man ikke glemme å få i seg nok av vitaminer, mineraler og riktige fettsyrer. Calanus® Oil er en unik og spesielt god kilde til omega-3 fettsyrer.

Har du irritabel tarm? Se lav FODMAP tabell her.

 

PRØV CALANUS® OIL
I DAG OG FÅ 56% RABATT

Norges mest potente omega-3
Bidrar til normal hjertefunksjon*
Bidrar til normal hjernefunksjon*
Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Få i deg nok fiber

Fiber er gull verdt hvis du ønsker å holde magen i balanse i jula. Får du i deg en tilstrekkelig mengde med fiber, kan det forebygge hard og treg mage. Det kan derfor være lurt å benytte seg av de gode klementinene som er å befinne i butikken for tiden. Klementinene er ikke bare friske på smak, men også fulle av fiber. Fiber er alfa og omega for en god magehelse, så da gjelder det å bare skrelle i vei!

Se også video hvor professor emeritus Arnold Berstad forteller om sin erfaring med uraffinerte Omega-3-oljer, og hvordan disse kan ha gunstig påvirkning hos personer med irritabel tarm.

Akkurat nå får du Calanus® Oil til 56% rabatt og gratis frakt – bestill i dag!

Beveg deg og drikk nok vann

Mellom alle frokostene, julelunsjene, julemiddagene og annen kosemat kan det være lurt å røre litt på seg. Fordøyelsen vår har nemlig godt av fysisk aktivitet, og da spesielt når maten er fetere enn vanlig. Prøv å ta deg en liten gåtur ute i frisk luft før middagen, eller kanskje en liten joggetur før frokost. Dette vil ikke bare være godt for magen og fordøyelsen din, men også generelt bra for kropp og sjel.

Pass på at du får i deg nok vann. Selv om det er lett å falle for fristelsen til å bare meske seg med andre leskedrikker i juletiden, trenger kroppen vår rent vann for å kunne rense systemet. Tilstrekkelig mengde med væske er alfa og omega for at fordøyelsesprosessen skal fungere optimalt. Kroppen vår trenger vann for å ta opp å transportere næringsstoffene i kroppen, og skille ut avfallsstoffene.

Unngå kullsyreholdige drikker hvis du er plaget med luft i magen. Det kan også være lurt å begrense alkoholinntaket litt, da det også vil påvirke magebalansen din. Alkohol kan gjøre deg unødvendig mett, så prøv å drikk to glass vann for hvert glass med alkohol du drikker.

 

Stress ned og kos deg

Julen er til for at vi skal slappe av og kose oss sammen med venner og familie, så ikke glem av å slappe av litt og kose deg i jula. Som regel er det litt hyggeligere rundt middagsbordet i disse tider enn ellers i året, så ta deg god tid til å nyt maten. Når du spiser saktere rekker kroppen din å gi deg beskjed om at den begynner å bli mett, og du slipper havne i “matkoma” på sofaen etter hvert eneste måltid.

Irritabel tarmsyndrom er forbundet med stress, og endringer i nervesignalene hjernen sender til tarmen. Derfor er det ekstra viktig å gjøre noe med stress-nivået sitt, og ta seg litt velfortjent fri hvor du bare fokuserer på deg selv og dine behov. Sett deg ned med en god bok, eller en film du liker ekstra godt å slapp av. Yoga og meditasjon kan også hjelpe godt på.

Vi håper disse tipsene kan være med på å gjøre det lettere for deg å nyte høytiden. Ha en fin jul!

* Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag.
* Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag.

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring