Visste du at magen ofte refereres til som kroppens andre hjerne? Det kommer av at mage- og tarmregionen inneholder svært mange nerveceller som sender signaler opp til hjernen. Irritabel tarm påvirker derfor noe mer enn bare toalettvanene. Mange ganger kan det føre til redusert livskvalitet.

Selv om en stor del av befolkningen lider av irritabel tarm (IBS), er det fortsatt mange uoppklarte spørsmål rundt årsaker og behandlingsmetoder. Det som funker for noen har ikke nødvendigvis effekt for alle, og per i dag finnes det ingen spesifikk kur for irritabel tarm. Heldigvis finnes det gode råd som man kan ta med seg på veien mot en bedre mage.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Begrens matvarer med høy FODMAP

Kostholdet har mye å si for hvordan magen oppfører seg. En såkalt lav FODMAP diett er den beste metoden for å redusere mageproblemene, og flere pasienter har merket god effekt av dette kostholdet. Dietten går ut på å kutte ut en gruppe karbohydrater som er tungt fordøyelige. Noen matvarer med høy FODMAP er eksempelvis hvete, løk, melk, mais og eple. For en mer utfyllende oversikt kan du se på denne lav FODMAP tabellen.

Få i deg nok omega-3

Omega-3 har vist seg å ha betennelsesdempende egenskaper som kan lindre plager ved IBS. Personer med irritabel tarm blir derfor anbefalt å bruke et godt omega-3 tilskudd hvis man ikke får i seg tilstrekkelig gjennom kostholdet. Calanus® Oil er en ny og forskningsbasert omega-3 fra raudåte som når lenger ned i tarmen enn andre omega-3-produkter. Fettsyrene når derfor frem til viktige sensorer i tynntarmen før de absorberes i kroppen.

Les hvordan Marina fikk bukt med mageproblemene

Hold deg aktiv

Selv om dørstokkmila kan virke utrolig lang for personer med irritabel tarm, kan fysisk aktivitet være en viktig nøkkel til å lindre symptomene. Fysisk aktivitet reduserer stress som ofte kan være en triggende faktor på IBS-plagene. Personer med irritabel tarm opplever ofte tretthet og lite energi, noe fysisk aktivitet kan hjelpe på slik at man føler seg mer opplagt. Fysisk aktivitet kan dessuten bidra til å sette i gang systemet dersom man er plaget med forstoppelse. Syns du det er vanskelig å komme i gang, kan du begynne i det små og ta korte turer eller husarbeid hjemme for å holde kroppen i bevegelse.

Regelmessige måltider

Unngå å hoppe over måltider, og sett deg et mål om å spise hver 3. – 4. time. Tygg maten godt og ikke stress når du spiser. Regelmessige måltider gjør det lettere å spise mat som magen din tåler. På denne måten kan du unngå overspising som følge av en plutselig sultfølelse. Regelmessige måltider fører til et mer stabilt blodsukkernivå og reduserer opplevd søtsug gjennom dagen.

Matdagbok

Å føre en matdagbok kan være et lurt triks dersom du syns det er vanskelig å planlegge måltidene dine. Da ser du enkelt hva du har spist og når mageproblemene oppstår. På denne måten kan du luke ut matvarer og ingredienser som trigger IBS-symptomene.

Få i deg nok væske

Sett deg mål om å drikke 1-1,5 liter vann om dagen. Dette tilsvarer ca. 8 glass. Du kan også drikke andre koffeinfrie drikker som for eksempel grønn te. Begrens inntaket av kaffe, alkohol og drikker med kullsyre da disse kan gi større utslag på symptomene.

Spis mer fiber

For mange kan et fiberrikt kosthold fungere bra mot forstoppelse eller diaré. Likevel vil mye fiber kunne føre til luftplager. Forhør deg gjerne med lege eller apotek for å finne ut om mer fiber i kostholdet kan ha gunstig effekt på deg og din mage.

Prioriter nok søvn

Søvn er viktig for at vi skal ha god helse og at kroppen skal fungere optimalt. Magen og fordøyelsen er også påvirket av søvn og hvile. Er du i en periode der du er stresset og har problemer med å sove, vil immunforsvaret gå ned og man vil være mer mottakelig for sykdom. Prioriter derfor nok hvile og søvn i hverdagen, og sett deg mål om 7-8 timer søvn hver natt.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: