Bilde av bær

Sliter du med betennelser i kroppen, kan du bevisst inkludere mer mat som virker dempende på betennelser samtidig som du kan redusere inntaket av mat som synes å kunne øke betennelser.

Hva er en betennelse?

Betennelse er kroppen og det levende vevets lokale reaksjon på en skade. Den kan være akutt eller kronisk som følge av infeksjoner forårsaket av mikroorganismer som bakterier, virus og sopp.
Betennelsen kan oppstå som følge av varme, kulde eller stråling. Den kan være kjemisk relatert som følge av etsende eller lokalirriterende stoffer eller oppstå som følge av direkte skade, støt eller kutt.

Hvordan opptrer en betennelse?

Betennelsen kommer til uttrykk ved hevelse, varme, rødhet og væskeansamling, hvilket igjen kan føre til redusert bevegelighet og smerter. En betennelse kan komme så i lav grad at den nesten ikke påvirker deg på kort sikt, men den kan også bli så ille at det går utover hverdagen, søvnen og arbeidsevne. Lavgradsbetennelse er utbredt ved overvekt og fedme og er en risikofaktor for utvikling av hjerte- karsykdom og diabetes, så selv om den ikke gir umiddelbare plager er det viktig å motvirke disse effektene gjennom kosthold og livsstilsgrep.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Hvordan behandles betennelser?

Behandlingen gjøres for det meste med smertestillende legemidler, kortisonpreparater eller immundempende medisiner. Denne tilnærmingen behandler bare symptomene, og ikke årsaken til betennelsen. Smertestillende er sjeldent en bra løsning i det lange løp, derfor kan endringer i kosthold og livsstil være løsningen.

Dette kan du spise for å dempe betennelser:

  • Bær, frukt og grønne bladgrønnsaker.
  • Krydder og urter som ingefær, hvitløk og gurkemeie.
  • Fet fisk eller kosttilskudd med omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Calanus® Oil er en høykvalitets omega-3 olje som anses å være Norges mest potente kilde til de viktige marine fettsyrene.
  • Umettet fett fra oliven, avokado, nøtter og planteoljer. Flerumettet fett finner du i oliven, valnøtter, linfrø og linfrøolje.
  • Extra virgin olivenolje.
  • Fiberrike matvarer. Eksempelvis grove kornprodukter, nøtter, frukt, bær og grønnsaker. Bringebær, jordbær, epler, pærer, brokkoli, spinat, rosenkål og gulrot er ekstra bra grunnet lav glykemisk indeks.
  • Usaltede nøtter.
  • Røde og blå bær som bringebær, jordbær, blåbær, solbær og krekling (krøkebær).
  • Fermentert mat og drikke.
  • Syrnede meieriprodukter.

Hvis man er plaget med betennelser kan det være lurt å holde seg unna følgende matvarer:

  • Omega-6 rike matvarer som kjøtt, egg og melkeprodukter.
  • Bearbeidet kjøtt som pølser, pepperoni og bacon.
  • Rødt kjøtt som storfe, svin, lam og hjort.
  • Karbohydratrike matvarer, f.eks. poteter og pasta.
  • Hurtigmat med bearbeidet fett, f.eks. transfett og palmeolje.
Bilde av gulrøtter og jordbær
Kilder: Snl.no, Beritnordstrand.no, Nrk.no, Nifes.no

*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring