Bilde av et fat med kolesterolfattig kost

Nasjonalforeningen for folkehelsen uttaler at høyt kolesterol utgjør en høyere risiko for demens, hjerteinfarkt og andre karsykdommer. De forteller også at det er mye man kan gjøre i forhold til kosthold og mosjon.

Kolesterol deles normalt opp i 2 typer:

  • HDL kolesterol som er det «gode kolesterolet»
  • LDL som er det «dårlige kosterolet».

HDL-kolesterol beskytter mot åreforkalkning. Det tar med seg overskuddet av fett fra blodårene til leveren, der fettet skilles ut.

LDL-kolesterolet øker risiko for hjertekrampe og hjerteinfarkt. Det avleirer seg på innsiden av blodårene og fører til at årene blir trangere.

Les mer i denne artikklen hva kolesterol er

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Som med mye annet skal man verken ha for lite eller for mye kolesterol. Ett rett nivå av kolesterol er helt nødvendig for oss.

De som har for høye verdier av LDL-kolesterol får ofte kolesterolsenkende medisiner (statiner). Disse kan gi en rekke uheldige bivirkninger (blant annet muskelsmerter og muskelsvakhet), så mange ser på mulighetene man har for å redusere kolesterolverdiene for å unngå å måtte bruke statiner.

I stedet for å fokusere på kost du ikke bør spise om du har høye kolesterolverdier, skal vi nå fokusere på kolesterolfattig kost.  

Her kommer en liten liste over matvarer som inngår i kolesterolfattig kost:

  • Grønnsaker som avokado, spinat og brokkoli
  • Epler og granatepler
  • Bønner, linser og erter
  • Havre (havrebrød eller havregryn)
  • Nøtter (det er mye kcal i nøtter, så ikke overdriv)
  • Løk og hvitløk
  • Krydder som rosmarin, kanel, nellik, gurkemeie, paprika, oregano, ingefær og pepper
  • Kaffe (les artikkelen Kaffe er sunt for kropp og sjel)
  • Villfanget fisk
  • Sjokolade (minimum 70% kakao)

Sørg for å få i deg tilstrekkelig med omega-3. Dette kan du få ved å spise (villfanget) fisk 2-4 ganger i uka. Er det vanskelig å spise fisk så ofte, kan du for eksempel ta et tilskudd av Calanus® Oil hver dag. En av fordelene med raudåteolje som omega-3 kilde er at den gir et mye høyere opptak av viktige nyttestoffer sammenlignet med den tradisjonelle fiskeoljen.

Les om de viktige forskjellene på omega-3 fra fisk, krill og raudåte

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Hent info fra 1881

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: