Bilde av dames som drikker vann
Foto: Thomas Ebeltoft

Her en dag leste jeg noe i en artikkel som jeg stusset litt på: “Tørstemekanismen din er ikke optimal, den er ikke til å stole på. Du må selv passe på hvor mye du skal drikke i løpet av dagen …”. Når slike utsagn står på forholdsvis seriøse sider, er det ikke rart man blir forvirret. Det har blitt veldig populært de siste årene å gå rundt med en vannflaske og drikke overdrevent mye. Mange tenker de blir sunnere om de drikker mer vann, men det stemmer ikke.

Vannforgiftning

Det store fokuset på å få i seg nok vann, har gjort at urologavdelingene på sykehusene har fått mer trafikk. Dette fordi det økte vanninntaket gjør at folk i alle aldre sliter med irritert blære og urinlekkasjer. For mye vann kan skape vannforgiftning, en tilstand som oppstår når det blir ubalanse mellom væskeinntaket og elektrolyttene i kroppen. Også når det kommer til trening og konkurranser, er dette et tema. Flere idrettsutøvere har kollapset grunnet vannforgiftning, enn dehydrering. I enkelte idretter kan det være en fordel å være lettere dehydrert, under maraton for eksempel.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Ingen fasit

Verken for mye eller for lite vann er bra. Anbefalingene fra myndighetene ligger på 1-1,5 liter vann per dag. Husk at du får i deg en god del vann gjennom maten du spiser også. Du trenger ikke drikke alt vannet. Et eple består at 86% vann og en agurk av hele 97% vann. Grønnsaker, frukt og bær er særlig rike på vann. Nøyaktig hvor mye vann du trenger i løpet av dagen er forskjellig fra person til person. Det kommer an på kroppsvekten din, hvor mye aktivitet du er i, svette, sykdom og utskillelse via urin/avføring.

Den viktigste reguleringsmekanismen for vanninntak er nemlig tørstemekanismen!

Fakta:

  • Du skal drikke som tørsten tilsier.
  • Det er farligere å drikke for mye under fysisk aktivitet enn å bli dehydrert.
  • Det er lettere å drikke seg ihjel enn å tørste i hjel.
  • Kroppens tørstemekanisme er nøyaktig, også i ekstrem varme.
  • Det er ikke væskeinnholdet som styrer tørstemekanismen, men natriumkonsentrasjonen.
  • Tørstemekanismen er ikke viljestyrt.

Osmolaritet

Fordi vi taper forholdsvis mer vann enn salter, øker osmolariteten hver gang vi drikker. Osmolaritet er et mål for mengden oppløst stoff i en løsning. Jo høyere osmolaritet, jo lavere vannkonsentrasjon. Når den stiger, øker også frigjøringen av ADH-hormoner.  ADH-hormoner regulerer osmolariteten i kroppen. Når osmolariteten har økt med 3%, stimuleres tørstesenteret. Vi får da signal om å drikke for å normalisere osmolariteten. Inntak av mye vann stopper frigjøringen av ADH-hormonene.

Det er derfor vi opplever å bli tørste når vi spiser salt mat. Natriumkonsentrasjonen øker som fører til økt osmolaritet, som stimulerer ADH-produksjonen, som igjen gir oss beskjed om at vi må drikke. Vannet vi da drikker, stopper ADH-produksjonen og osmolariteten normaliserer seg.

Kroppen gir beskjed

Noen dager trenger du mer væske enn andre dager, og det er helt greit. Kroppen fikser dette. Du kommer sannsynligvis ikke til å gå gjennom en arbeidsdag eller skoledag og tørste i hjel uten at kroppen din gir deg beskjed om at den har et behov.

Det fins selvfølgelig unntak, som det gjør med det meste. Noen personer har utfordringer i forhold til tørstemekanismen, hormonene som er inkludert og kroppens natriumkonsentrasjon. Disse bør rådføre seg med fastlegen sin.

Man kan fint stole på tørstemekanismen sin. Å skulle drikke for å unngå å bli tørst er like tåpent som å sove for å unngå å bli trøtt. Drikk når du blir tørst.

Bilde av Marit Ebeltoft
Artikkel av Marit Ebeltoft Trening- og kostholdsveileder

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring