Vi snakker ikke om bløtkakestykket i tante Birgits 80-årsdag, softisen med jordbærstrø på den første etterlengta soldagen eller sjokoladekjeksen på fjelltoppen. Vi snakker om det snikende velformulerte søtsuget i hverdagen som vi vet at vi burde overhøre, men som ofte vinner diskusjonen. Høres det kjent ut? Det finnes råd.

Sukker som energikilde

Kroppen trenger sukker for å fungere. Men – det er ikke likegyldig hva slags sukker du får i deg og hvor mye. Naturlig sukker som du finner i eksempelvis frukt, grønnsaker eller melk, er det sukkeret som kroppen liker best. Dette sukkeret inneholder næringsstoffer og spankulerer langsomt gjennom fordøyelsen og sørger for påfyll til nærings- og energilagrene dine. Det raffinerte sukkeret og sukkertilsetningen du finner i mange matvarer skaper derimot mer ugagn enn nytte i kroppen. Dette sukkeret suser raskt gjennom kroppen, sender blodsukkeret til himmels og lar det falle raskt igjen uten at du har fått lagra verken næring eller energi. Mange er ikke klare over hvor mange matvarer som har tilsatt sukker og det kan lønne seg å være litt nysgjerrig, uten at man skal gå med nesa i varedeklarasjoner hver gang man handler. Som med alt annet, handler det om balanse.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Bare én bit til

Det er ikke noe galt i å spise litt sukker som i en bit sjokolade i blant, men dersom sjokoladeinntaket er for høyt, blir en vane, del av et kostholdsmønster eller reaksjonsmønster kan man få i seg mer sukker enn det som er godt for kroppen. Et sunt og variert kosthold kan fint inkludere en sjokoladebit i ny og ne og mat skal være glede og trivsel. Det er likevel viktig å tenke over hva også kroppen og helsa trives med. Har sjokoladen eller en annen sukkertilsatt matvare blitt et fast inventar i hverdagskosten og man kjenner de innpåslitne sukkerherjingene, finnes det grep du kan gjøre. Foruten å unngå å fylle ei skål med sjokolade og sette den rett foran deg, finnes det flere grep som ikke bare kan hjelpe deg med søtsuget, men gi andre gode helseeffekter.

Flyktig sukkersug og falsk alarm

Med kunnskapen om hvorfor søtsuget oppstår, får man også de gode grepene på kjøpet. Aller først er det verdt å vite at et søtsug kan være over på sekunder eller minutter, så ikke bit på med en gang. La suget få kjøre seg et par runder i den mentale mølla før du stuper ned i smågodtposen. Er du egentlig sulten, tørst, stressa eller lei deg? Gjør det du egentlig trenger eller finn på noe å gjøre til søtsuget har rast fra seg. Gå en tur, ring en venn, sorter sokkeskuffen eller bygg lego med minstemann.

Stress kan også utløse søtsug. Når vi stresser skjer det en kjedereaksjon i kroppen. Hjernen tolker stresset som en faresituasjon og reagerer ved å skille ut adrenalin og frigjøre energi som skal gjøre deg klar til kamp. Deretter utskilles kortisol som hjernen din tolker som at kroppen trenger påfyll av energi og trenger å spise. Som regel er det ikke fare på ferde, og du ender opp med å spise mer enn det du trenger. Ofte velger vi sukkerholdige matvarer når kroppen gir beskjed om at den trenger kjapp energi.

Uten mat og drikke

Blir du for eksempel ikke mett av maten du spiser, spiser du enten for næringsfattig mat eller for lite mat. Spiser du ujevne måltider vil du også oppleve hyppige blodsukkerfall. Sult og blodsukkerfall gjør oss som regel svært udugelige. I likhet med en rekke andre ting vi ønsker at skal gå kjapt og enkelt for seg i tida vi lever i, søker vi raske løsninger også på sult og blodsukkerfall – og velger derfor sukkerholdig mat. En dehydrert kropp reagerer på samme viset og eieren kjører også samme løsning – sukkerholdig drikke.

Hva hjelper mot søtsug?

Løsningen ligger derimot i hendelsesforløpet beskrevet over. Spis regelmessige måltider med variert og næringsrik mat som du blir mett og fornøyd av og send sukkersuget på dør. Det sunne fettet man finner i omega-3-rik mat er en viktig brikke i manøveren kroppen gjør for å holde blodsukkeret stabilt. Finn gode kilder til omega-3 gjennom kost eller kosttilskudd. Finn gjerne noen andre og mer naturlige sukkeralternativer du kan ty til når søtsuget melder seg igjen, som for eksempel frukt, smaksatt kesam, bær eller sjokoladenøtter i stedet for bare sjokolade. Mat skal ikke bare være ja og nei. Fokusér på trivselen og lytt til den finurlige  og geniale kroppen din som er innretta slik at den sier fra når den har fått noe den ikke har godt av. Mat skal være livsglede for deg og kroppen din.

Les om det marine omega-3-kosttilskuddet Calanus® Oil og hvordan det har hjulpet Stein Erik til å bekjempe søtsuget og finne balanse i kostholdet.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Hent info fra 1881

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: