Bilde av hånd og energi
Sliter du med overskuddet? Føler du deg trøtt hele dagen? Er du tappet for energi? Det finnes mange årsaker til dette, men følgende endringer kan bedre situasjonen for de aller fleste:

Rett mat/kosthold

Kroppen er en fininnstilt motor, og alle motorer krever skikkelig drivstoff. Med andre ord er det svært viktig å spise riktig sammensatt mat for at motoren din skal virke optimalt. Dette er et altfor stort tema til at vi kan ta det opp i en enkel artikkel, men her er noen gode tips:

  • Spis mat som er laget fra bunnen av, unngå prefabrikkert og ferdigprodukter.
  • Velg gjerne økologisk.
  • Fokuser på proteiner, trege karbohydrater og sunt fett. Spis frukt, grønnsaker, fisk, magert kjøtt, egg og nøtter.
  • Drikk rent vann, kutt ut brus og andre usunne drikker. Kaffe i moderate mengder er sunt, grønn te er enda sunnere (i tillegg til koffein inneholder den også antioksidanter).

Les også om kolesterolsenkende mat, her er det mange tips om hva som er lurt å fokusere på.

Kosttilskudd

Helsedirektoratet anbefaler alle å få i seg tilstrekkelig med omega-3 fettsyrer gjennom hele året. Klarer man det ikke via kosten, kan man ta kosttilskudd.

Omega-3 bidrar til normal hjertefunksjon og oljen har også vist seg å ha antiinflammatoriske egenskaper (motvirker betennelser) i kroppen. Omega-3 fettsyrer bidrar også til normal hjernefunksjon, noe som kan være viktig i en stressende hverdag. Det kan også være utfordrende å få i seg nok vitamin D gjennom sitt vanlige kosthold. Det er derfor lurt å ta tilskudd daglig hele året igjennom slik at du er sikker på at du nyter godt av disse helsefordelene.

Calanus® Oil inneholder omega-3-fettsyrer, antioksidanter og steroler i naturlig form. Vi har klart å beholde oljens naturlige egenskaper gjennom skånsom foredling. Calanus® Oil er bundet i voksester, til forskjell fra fiskeolje og krillolje der de er bundet i triglyserider og fosfolipider. Voksestere tas opp og utnyttes langt mer effektivt. Dette gjør Calanus® Oil unik i forhold til opptak i kroppen, og har i forsøk vist seg å være fiskeoljen totalt overlegen.

I tillegg til å være en spesielt god kilde til omega-3 er Calanus® Oil tilsatt vitamin D som bidrar til å opprettholde et normalt immunsystem.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Trim/trening

Kroppen er ikke konstruert for å sitte i ro. Vi trenger alle å bevege oss, og litt er bedre enn ingenting. Gå eller sykle en tur i frisk luft, dra på treningssenteret eller rett og slett tren hjemme. Det viktigste er at du er i aktivitet. Utholdenhetstrening gir deg kondisjon til å holde det gående hele dagen. Styrketrening gjør at du blir sterkere og kan klare hverdagsoppgaver lettere.

Rett tankesett/fokus

Det er ikke bare den fysiske helsa som er viktig å ivareta. Det er akkurat like viktig å passe på at den psykiske delen av oss har det bra. I disse tider sliter mange med depresjoner og følelsen av å ikke strekke til. Vi får framstilt glansbilder i media som vi forsøker å strekke oss etter, men som slett ikke er realistiske. Det er forventet at man skal være best i alt, alltid! Mange sliter med å klare presset i samfunnet i dag, og det er slett ikke rart. Vi anbefaler å lene seg rolig tilbake. Vi har bare 24 timer i døgnet og 7 dager i uka, så vi må prioritere det viktigste:

  • Fokuser på det som gjør deg lykkelig/bygger deg opp.
  • Gjør mindre av det som gjør deg ulykkelig/river deg ned.
  • Luft tankene dine med partner eller gode venner. Ikke steng dem inne.
  • Tenk positivt! Du vil bli overrasket over at kroppen faktisk kan la seg programmere. Det trengs bare litt trening.

Stress ned

Stress er noe vi alle sammen kjenner på av og til, og har blitt definert som «en generell respons på en faresituasjon». Stress innebærer at bestemte stoffer sendes ut i kroppen, som gjør seg klar til kamp eller flukt. Tidligere var dette viktig for overlevelsen. Stress i dag setter deg i stand til å prestere på kort varsel, og du vil automatisk ha stresshormoner i blodet når du gjør noe som er vanskelig, eller krever en god innsats.

Når kroppen blir værende i en stresstilstand over lengre tid, kalles det kronisk eller negativt stress. Utskillelse av stresshormoner i kroppen forblir da mer eller mindre en kronisk tilstand.
Negativt stress skaper fysiologiske og kjemiske endringer i kroppen som over tid kan føre til sykdom. Immunforsvaret ser ut til å bli dårligere, og det har vist seg at mennesker som lever med stress over tid har økt fare for å utvikle hjerte- og karsykdom.

Stressmestring bør gjøres på flere områder, siden stress er komplekst og vanligvis har mange ulike årsaker. Løsningen er å redusere eller fjerne det som gir stress. I tillegg kan man gjennomføre tiltak som angriper selve stresset, som å lære avspenningsteknikker, riktig kosthold, fysisk aktivitet, med mer.

Les 7 måter å redusere stress i hverdagen

Nok søvn

Søvn kan sees på som en gratis og bivirkningsfri medisin som holder oss «fit for fight» og holder sykdommer unna. Når vi sover, skjer det mange ting i kroppen som sørger for å holde oss sunne og friske.

Søvnen har vist seg å ha stor betydning for gjenoppbygging av kroppens vev. Så lenge vi er våkne, kjører organene på høygir og det bryter dem ned. Men søvnen kommer oss til unnsetning ved å produsere forskjellige hormoner som medvirker til gjenoppbygging av hjernen og kroppen.

Søvn har også en avgjørende betydning for kroppens immunforsvar. Sover vi ikke nok, blir kroppen for eksempel dårligere til å danne visse stoffer som er viktige for immunsystemet. Nye studier viser også at søvnen sørger for å holde blodkarene i form, slik at de raskt kan utvide seg og trekke seg sammen igjen etter behov. Uten nok søvn blir den funksjonen ødelagt, og konsekvensen er at blodkarene begynner å stivne.

Dårlig søvn kan tilsynelatende også være en kilde til fedme, viser flere studier. Forskere i en amerikansk undersøkelse har funnet ut at folk som i gjennomsnitt sover 7,7 timer om natten generelt er slankere enn de som sover mindre enn det.

Når vi sover, reduserer kroppen mengden av stresshormonet kortison, som er et hormon som styrer appetitten vår. Inneholder blodet en stor mengde kortison, blir vi svært sultne og vil spise nesten hva som helst, og det gjør at vi raskt tar inn flere kalorier enn det vi egentlig har bruk for.

Søvn og humør henger også uløselig sammen, viser flere studier. Hvis du ikke sover nok, vil du på lengre sikt garantert komme i dårlig humør. Ikke bare gir for lite søvn kortere lunte − man blir også betydelig mer nærtagende, sur og tverr.

Håper du føler deg inspirert til å gjøre noen endringer i vaner, slik at du kan få mer energi til å gjennomføre alle slags oppgaver i hverdagen. Lykke til!

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: