Illustrasjon av innsiden i en blodåre

Høyt kolesterol kan øke risikoen for å få hjerteinfarkt og hjerneslag. På den ene siden kan høyt kolesterol med andre ord få alvorlige konsekvenser. På den andre siden kan du imidlertid gjøre noe med det.

Kolesterol er et fettstoff, en viktig byggestein i cellevegger og forløper for hormoner, gallesalter og Vitamin D.

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

Det finnes to typer kolesterol og kroppen er helt avhengig av begge i blodet. Når kolesterolet er bundet til molekylet LDL, omtales det ofte som «det dårlige kolesterolet». Årsaken er at for mye kolesterol bundet til LDL kan øke faren for hjerte- og karsykdommer. Når det er bundet til HDL-molekylet kalles det gjerne for «det gode kolesterolet» fordi kolesterol bundet til denne typen transportmolekyl ser ut til å minske risikoen.

Les også Hva er kolesterol?

Et sunt kolesterolnivå betyr at du ikke har altfor mye kolesterol totalt i blodet og at balansen mellom det som er bundet til LDL og HDL er god.

Når du skal sjekke kolesterolnivået vil det bli tatt en blodprøve.

Har du fått beskjed av lege om at du har for høyt kolesterol, betyr dette at du enten har for mye kolesterol i blodet generelt eller for mye av det «dårlige kolesterolet» (LDL) i blodet spesielt eller begge deler.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Bivirkninger

Høyt kolesterol er ikke en sykdom i seg selv. Balansen mellom LDL- og HDL-kolesterol er imidlertid viktig for å unngå sykdom. Andre risikofaktorer som røyking, høyt blodtrykk, overvekt og diabetes er også viktige, og det er viktig at legene ser disse i sammenheng med kolesterolnivåene.

Personer med høyt kolesterol kan ha ulik risiko for hjerte- og karlidelser, fordi dette er en av årsakene til aterosklerose, åreforkalkning. Når for mye LDL-kolesterol tas opp i åreveggene, forårsaker dette en betennelsesreaksjon som får åreveggen til å bli tykkere, og vevet blir skadet. Vi får i tillegg nedslag av kalk og betennelsesceller i åreveggene. Om disse avleiringene utvikler seg og blir tykkere, kalles de etter hvert stenoser, forsnevringer.

Forsnevringer fører til at det ikke kommer nok oksygenrikt blod fram til organene. Hvis stenosen for eksempel omfatter kransarteriene rundt hjertemuskelen, kan du få angina pectoris, kjertekrampe.

Kolesterolavleiringer kan også oppstå i andre blodårer. Om du får avleiring av kolesterolholdig plakk i halspulsårene, og dette løsner og følger blodstrømmen videre opp til hodet vil dette kunne medføre hjerneinfarkt, et hjerneslag.

Avleiringer av kolesterol i veggen på hovedpulsåren i magen, eller av årene som går via bekkenet og ut i beina kan gi symptomer med smerter i magen, i hofteregionen eller i føttene ved gange. Andre kan oppleve problemer med ereksjon fordi blodet ikke kommer ordentlig fram.

Enda alvorligere ting kan skje selv ved moderate forsnevringer. Om det oppstår sprekker i disse forsnevringene, og det betente vevet i forsnevringen kommer i kontakt med det friske blodet som strømmer gjennom årene, vil det samles blodplater og fibrin (et protein som får blodet til å levre seg) i sprekken. Dette vil ofte føre til trombose, en rask gjentetting av blodåren. Da stopper blodforsyningen til vevet helt opp, og vevet vil etter kort tid få skader som følge av manglende oksygentilførsel. Hvis dette skjer med blodårer som fører til hjertemuskelen, fører dette til hjerteinfarkt.

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

Hva du kan gjøre

Har du for høyt kolesterol kan det ofte være nok med kosthold- og livsstilsendringer for at kolesterolet kommer i balanse igjen. Lykkes du ikke med dette, kan legen anbefale kolesterolsenkende legemidler.

For å oppnå en bedre livsstil er det viktig å mosjonere jevnlig. Eksempler på trening er rask gange, svømming, å gå i trapper og sykling. Du kan spørre legen din om hvilken treningsform som passer best for deg, og intensiteten i treningen. Det vanligste rådet er moderat trening tre ganger i uken i 30 minutter. Under treningen bør du kjenne at hjertet begynner å slå raskere og at pulsen øker.

Regelmessig mosjon og et sunt kosthold kan hjelpe overvektige med å gå ned i vekt. Vekttapet vil da ytterligere forbedre kolesterolet. Les også 10 tips til vektnedgang.

Forskning viser at røyking øker det dårlige kolesterolet og reduserer det gode kolesterolet i blodet. I tillegg er røyking en av de største risikofaktorene for hjerteinfarkt og slag.

Stress øker kolesterolet. Vi stresser alle i gitte situasjoner, men unngå å stresse over lang tid uten å hvile godt ut innimellom. Prøv ut meditasjonsteknikker og yoga for å meste stress bedre i hverdagen. Se 7 måter å redusere stress i hverdagen.

Hvor mye fett du spiser kan påvirke kolesterolnivået i blodet. Det betyr ikke at alt fett er usunt, men at du bør tenke på hvor mye og hva slags fett du får i deg. De «usunne» fettypene kalles mettet fett og transfett. Mettet fett finnes i kjøtt og melkeprodukter. Man bør derfor spise mindre pølser, hamburgere, kebab og fet pizza. Transfett bør unngås. De finnes i en del kjeks og snacks. Les også Mat som senker kolesterolet.

Umettet og flerumettet fett regnes som de «sunne» fetttypene og finnes for eksempel i matolje. Generelt sett er mettet fett mindre flytende i formen enn umettet eller flerumettet fett.

Å gjøre endringer i kostholdet kan være utfordrende. Du kan bli henvist av lege til en ernæringsfysiolog som vil sette opp en kostholdsplan tilpasset dine behov.

Du må imidlertid huske at mengden mat du spiser er viktig uansett hvilken diett du følger. Selv en sunn diett kan gjøre deg overvektig hvis du spiser for mye. Overvekt øker risikoen for høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer.

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, LHL har utviklet gode råd for et sunnere kosthold. Du bør spise:

  • Grønnsaker, frukt og bær
  • Grove kornprodukter (spesielt basert på havre og bygg)
  • Bønner og linser
  • Fett fra oliven og rapsolje, nøtter/mandler og avocado
  • Fisk, helst fet fisk
  • Kylling og andre magre proteinkilder

Les vår artikkel: Mat med omega-3

I tillegg har Helsedirektoratet kommet med generelle kostholdsråd. Personer som ikke spiser fet fisk eller har et lavere inntak enn den nedre anbefalte grense, dvs. 200 gram ren fisk per uke, bør ta et daglig tilskudd av omega-3 for å sikre et tilstrekkelig inntak. Vær oppmerksom på at varer som fiskepudding, fiskekaker og fiskeboller ofte ikke inneholder mer enn 40-60% fisk.

Personer som ikke har et tilstrekkelig inntak av vitamin D, bør ta et vitamin D-tilskudd daglig i perioder av året med lite soleksponering. Eldre personer som er lite ute i dagslys, bør ta tilskudd med 10 μg vitamin D per dag i tillegg til inntaket fra kostholdet. Dette gjelder også personer med mørk hud og andre som eksponeres lite for sollys.

Kilder: legehandboka.no, lhl.no, sml.no, helsenorge.no, helsebiblioteket.

Calanus® Oil er et høykvalitets omega-3 tilskudd som også inneholder vitamin D. Bestill Calanus® Oil ved å fylle ut skjemaet under.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: