Feber, hodepine, tretthet og hoste. Høres det kanskje kjent ut? Influensaen kommer ofte med de kaldere årstidene. Vi har samlet sammen noen av de aller beste tipsene, slik at du kan unngå influensaen:

 

God hygiene

Hvis du har et ønske om å holde deg frisk, er det alfa omega med god hygiene. Bakterier og virus spres lettere enn du tror, og et nys/host fra noen som er smittet er alt som skal til for at bakteriene sniker seg inn på deg. En effektiv måte å forhindre smitte på, er å vaske hendene etter at du har håndhilst på andre, eller når du har vært på offentlige plasser. Prøv å styre unna gjenstander som dørhåndtak, handlevogner, tastaturer og kortterminaler hvis du ikke har Antibac eller tilsvarende i nærheten, da bakterier og virus ofte overføres via disse gjenstandene.

Hold fingrene unna nese og øyne. Dette er de aller vanligste inngangene for bakteriene. Du burde også holde god avstand til mennesker som allerede er smittet. Dette gjelder ikke bare fremmede, men også dine nærmeste, som din partner, venner eller familie.

 

PRØV CALANUS® OIL
I DAG OG FÅ 56% RABATT

Norges mest potente omega-3
Bidrar til normal hjertefunksjon*
Bidrar til normal hjernefunksjon*
Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Ta vare på deg selv

Det er alltid viktig å ta vare på seg selv, om det er med et godt kosthold eller trening. Å ta vare på kroppen sin gir mange gode ringvirkninger, og en av dem er at kroppen kan bli mer immun mot bakterier og virus. Spis sunt og sørg for å få i deg det kroppen trenger av vitaminer, mineraler og fettsyrer. Calanus® Oil inneholder vitamin D som er viktig for å opprettholde et normalt immunforsvar. Omega-3 bidrar til normal hjerte- og hjernefunksjon* og er dermed med på å gi energi over overskudd. Calanus® Oil er en særdeles god kilde til omega-3. Våre kunder gir tilbakemelding om blant annet økt energinivå, bedre søvn og bedre kondisjon. Sett av 30 minutter til fysisk aktivitet hver dag. Regelmessig trening er med på å styrke immunforsvaret ditt betraktelig, og vil gi deg mange helsefordeler. Du burde også passe på å få skjønnhetssøvnen din. En uthvilt kropp som får mellom syv til ni timer søvn per natt har bedre immunforsvar enn en kropp som bare får 4-5 timer søvn.

 

Ha det gøy

Prioriter ting som gjør deg glad. Forskning viser at å være lykkelig trolig er med på å styrke immunforsvaret. Du kan derfor ta deg en kveld med gode venner eller egen-tid med god musikk med verdens beste samvittighet, siden det kan være med på å forebygge infeksjoner og influensa i fremtiden.

 

Vaksiner deg

Er du en av dem som liker være på den sikre siden kan det alltids være lurt å vaksinere seg før du blir smittet. Folkehelseinstituttet anbefaler alle i risikogruppene å vaksinere seg, dette innebærer eldre, gravide, diabetikere og de med kroniske sykdommer. Men pass på å få vaksinert deg i god tid, det hjelper ikke med vaksine hvis du allerede er smittet.

 

Allerede smittet? Slik blir du raskere frisk

Var du for sent ute med å lese denne artikkelen og har allerede blitt smittet? Fortvil ikke, her er noen tips til hvordan du kan bli raskere frisk igjen:

Lytt til kroppen din og bruk tiden til å ta vare på deg selv. Jobb, venner og familie kan vente til du føler deg frisk. Pass på at du ikke blir dehydrert. Det er lett å ikke få i seg nok væske når man er syk, spesielt hvis man har høy feber og/eller oppkast. Drikk masse, kroppen din trenger godt med væske for å gjøre deg frisk.

Det er en myte at man kan ta en “overdose” av C-vitamin for å riste av seg forkjølelsen. Kroppen klarer bare å ta opp sine 100% daglige C-vitamin dose, ikke mer. Og når vi nå er inne på vitaminer. Har du vitaminmangel, øker sjansene for at du kan bli influensasyk. Hvis du har vært plaget av influensa flere ganger de siste årene, kan det være lurt å få tatt en blodprøve for å avdekke om du mangler f.eks. A- og C-vitaminer. Er det tilfelle kan du ta tilskudd og kanskje stille sterkere ved neste influensasesong.

Og ikke minst, følg med på symptomene dine. Hvis det tar usedvanlig lang tid før du føler deg bedre, du får høy feber eller nedsatt allmenntilstand, burde du kontakte lege. Du bør også kontakte lege hvis du opplever å være uttørret, tungpustet eller fjern. De aller fleste er syke i 7-10 dager, og krever ingen medisinsk behandling for å bli frisk.

 

Kvinne med influensa som snyter seg

Bruk albuekroken

Mange av oss har lært at vi alltid skal holde oss for munnen når vi hoster eller nyser. Dette er delvis korrekt, men du burde helst ikke holde deg for munnen med hendene dine. Grunnen til dette er fordi vi som regel bruker hendene til alle mulige slags aktiviteter, som å åpne dører, håndhilse på andre mennesker, betale for varene i kassa og så videre. Bakteriene du tidligere hostet inn i hendene dine vil dermed bli sprett utover, og du vil trolig smitte flere med influensaen din. For å unngå dette kan du heller hoste inn i albuekroken. Skulle uhellet likevel være ute og du hoster inn i hendene dine, vask dem grundig med såpe og vann eller en runde med Antibac for å unngå smitte.

Kilder: Helsenett.no 2013, siste.no 2015

*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag.

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring