Hva er høyt blodtrykk?

Høyt blodtrykk er et av de største helseproblemene i den vestlige verden og oppstår veldig ofte i sammenheng med diabetes og fedme. Når trykket i kroppens pulsårer er høyere enn normalt, defineres det som høyt blodtrykk. Dette er ikke en sykdom i seg selv, men øker risikoen for hjerte- og karsykdommer som hjerneslag og hjerteinfarkt.

Det oppleves normalt ikke symptomer ved høyt blodtrykk, men ved ekstremt høyt trykk kan svimmelhet og hodepine oppstå.

Hvor mye er høyt blodtrykk?

Hva som er høyt blodtrykk varierer fra person til person. Det avhenger av forskjellige risikofaktorer som røyking, kolesterol, diabetes og kjønn. Enkelt forklart har du høyt blodtrykk om overtrykket er over 140 og/eller når undertrykket er over 90. Dette måler du enkelt hos fastlegen din.

Blodtrykkstabell

Blodtrykkskategori Systoliske (overtrykk) Diastoliske (undertrykk)
Optimalt blodtrykk Under 120 Under 80
Normalt blodtrykk Under 130 Under 85
Høyt normalt blodtrykk 130 – 139 85 – 89
Grad 1 hypertensjon (mild) 140 – 159 90 – 99
Grad 2 hypertensjon (moderat) 160 – 179 100 – 109
Grad 3 hypertensjon (alvorlig) Over 180 Over 110

Tabell som viser optimalt blodtrykk til alvorlig høyt blodtrykk.

Slik kan du redusere høyt blodtrykk selv

Høyt blodtrykk kan behandles av en rekke ulike medikamenter, men for mange er det viktig å angripe problemet ved rota og gjøre en del livsstilsendringer. Under har vi listet opp kjerringråd mot høyt blodtrykk:

Spis variert og sunt

Gjennom et sunt og variert kosthold får vi i oss alle viktige næringsstoffer som styrker helsen vår. Har du høyt blodtrykk er det naturlig å se på kostholdet først. Hva spiser du egentlig? Spiser du mye halvfabrikata eller hurtigmat, får du i deg mye salt og salt påvirker blodtrykket negativt.

Pass på å spise mer fisk, grønnsaker og frukt. Du kommer langt med å lage middager fra bunnen av 2-3 ganger i uken. Det kan også være lurt å kutte litt ned på kjøtt og ta 1-2 vegetarmiddager i uka. Det finnes svært mange gode oppskrifter på kjøttfri middager på nettet. Vi skal ikke påstå at kjøtt er så ille, men ved å redusere på kjøttet, øker du innholdet av grønnsaker som igjen gjør at du får i deg mer av de riktige næringsstoffene.

Ta en tur til legen å sjekk om du har vitamin- eller mineralmangler, så blir det enklere for deg å se hva du må spise mer av og kanskje ta i form av kosttilskudd. Omega- 3 er for eksempel naturlig blodfortynnende og kan også være betennelsesdempende gjennom å fortrenge omdannelsen av omega-6 til betennelsesfremmende stoffer. Calanus® Oil er en rik kilde til omega-3.

Epler spredt utover et bord

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Gå ned i vekt

Overvekt gir økt blodtrykk og øker belastningen på hjertet ditt. Reduserer du vekten din, vil det ha positiv innvirkning på blodtrykket ditt. Men unngå krevende dietter og slankepiller, det resulterer ofte i «jojo-slanking», stress og veldig ofte kommer kiloene tilbake så fort du slutter med diettene eller pillene. Unngå mange mellommåltider i løpet av dagen. Det er bedre at du spiser deg passelig mett til faste tider. Og husk at kroppen din går i hvilemodus på natta, så du bør ikke spise store mengder mat rett før du skal legge deg. Det fører dessuten til at nattesøvnen påvirkes negativt.

Bli mer aktiv

Selv om en livsstilsendring kan føles og høres veldig drastisk ut, er det er ikke så mye som skal til for en mer aktiv hverdag. Trening behøver ikke være vektløfting på det lokale treningssenteret eller lange joggeturer før hanen galer. Det kan og bør være gøy og variert! Hva med å starte med lagsport som innebandy eller fotball? Det er gøy og sosialt!

Du kan også gjøre små endringer i hverdagen og dine vaner, som for eksempel å alltid ta trappene i stedet for heisen og gå eller sykle til jobb og butikken i stedet for å kjøre. Ellers kan du gå turer i skog og mark, svømme  eller praktiserer yoga.

Eldre mann med hatt som går langs en grusvei

Har du en kontorjobb, kan du kanskje be om en skrivepult som kan justeres til ståhøyde? På den måten kan du variere mellom å sitte og å stå gjennom arbeidsdagen.

Regelmessig mosjon gir svært mange helsegevinster, det vil ikke bare redusere høyt blodtrykk, men du vil raskt merke at blant annet energien stiger, selvfølelsen styrkes og nattesøvnen blir bedre. Og hvem vil ikke det?

Kutt røyken

Blodtrykk og hjertefrekvens øker når du røyker. Det er nikotinet som er årsaken til dette. Hvis du røyker og har et forhøyet blodtrykk er det anbefalt på det sterkeste å kutte røyken. Det finnes en del alternativer i form av plaster og tyggegummi, men vi vet ikke sikkert om disse vil fungere. Hvis du synes det er vanskelig å slutte, kan du gjøre et forsøk med mobilappen «Slutta». Denne er utviklet av Helsedirektoratet og hjelper deg å forstå hvordan du får det bedre etter å ha kuttet røyken.

Reduser alkoholinntaket

I 2006 drakk vi nordmenn i gjennomsnitt 6,46 liter ren alkohol. Alkohol kan påvirke blodtrykket og personer med høyt blodtrykk anbefales å redusere alkoholinntaket. Du bør ikke drikke mer enn 1-2 enheter alkohol per dag, hvilket tilsvarer én øl eller 1-2 glass vin. I stedet for å drikke alkohol i ukedagene, kan man heller nyte en god kopp med te eller en frisk juice!

En kopp te med sitron i

Kilder: NHI.no, heart.org

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: