Bilde av fri dame i naturen

Mens enkelte av oss kan styre unna søtsakene uten store problemer, sliter andre mer. Mange opplever et nederlag når de ikke greier holde seg unna søtsaker, uten og helt skjønne hvorfor de aldri lykkes. Det kan være en daglig kamp å ikke kaste seg over alle godsakene som ligger i butikkhyllene. Heldigvis finnes det metoder som kan hjelpe deg ta kontroll over søtsuget ditt, men før du får disse svarene vil vi minne på om hvorfor sukker er så farlig for helsa vår:

Det er finnes nemlig flere årsaker til hvorfor raffinert sukker ikke er bra for helsa.

Undersøkelser gjort av JAMA: International Medicine viser at for mye tilsatt sukker i kostholdet øker sannsynligheten for å dø av hjerte- og karsykdommer betraktelig. Undersøkelsen viste at de som fikk 17 til 21 prosent av sitt daglige kaloriinntak fra raffinert sukker hadde 38 prosent større sjanse for å dø av hjerte- og karsykdommer sammenlignet med de som fikk 8 prosent.

Selv om vi har lett for å stemple sukker som en skurk, er det viktig å huske på at sukker i moderate mengder som regel er ikke farlig. Det er store mengder tilsatt sukker som skaper problemer.

Naturlig sukker

Naturlig sukker forekommer i matvarer som frukt (fruktose), grønnsaker og melk (laktose). Kroppen trenger naturlig sukker for å fungere, da det tilfører kroppen energi. Når vi spiser mat som inneholder naturlig sukker, går sukkeret sakte gjennom blodet vårt mens vi fordøyer maten sammen med alle de andre næringsstoffene. Dette er med på å holde blodsukkeret stabilt, og vi får jevn mengde energi utover dagen din.

Tilsatt sukker

Sukker som er tilsatt mat og drikke når det er behandlet eller tilberedt, er problemskaperen. I motsetning til naturlig sukker som vi har snakket om tidligere, går ikke tilsatt sukker gjennom kroppen vår på samme måte. Tilsatt sukker er ren energi som kroppen ikke trenger fordøye eller bryte ned på samme måte som når vi spiser f.eks. en banan. I stedet, får du et «sukkerkick» hvor blodsukkeret ditt skyter i været for deretter å falle raskt ned igjen uten at du føler deg verken mett eller har fått noen form for næring.

Tilsatt sukker finner du i mange typer matvarer, flere enn du kanskje hadde trodd. Produkter som ketchup, brød, frokostblanding og tomatsuppe kan inneholde mye sukker. Ulempen med dette er at forbrukerne over tid utvikler en avhengighet av sukker.

Det er veldig lett å bli avhengig av sukker, og du er ikke alene om å være det. Mange forskere mener at sukkeravhengighet er like ille som å være avhengig av alkohol og rusmidler. For noen mennesker er sukker svært farlig, og for andre ikke fullt så farlig. Store menger er vel å merke ikke godt for noen, men mange kan nyte søtsaker i moderate mengder uten å sitte igjen med negative konsekvenser.

Hvis du opplever mye søtsug, kan kanskje mangel på vitaminer, mineraler eller fettsyrer være en del av årsaken. I artikkelen “Lett fordøyelig mat gir ”hedonisk” sult og bidrar til overvekt” i magasinet Vitenskap og Fornuft, mener fagpersonene at Calanus® Oil, med sine tungt fordøyelige egenskaper, kan motvirke overspising og fedme.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Men hvordan kan vi avstå fra søtsuget? Her har du noen gode tips!

1. Kutt ned på sukkeret

Mange opplever at når de spiser søtsaker får de bare enda mer lyst på noe søtt. Tar du en sjokoladebit eller et stykke kake, får du trolig lyst på enda mer senere, og kanskje til og med dagen etterpå i tillegg. Dette er med på å skape en ond sirkel som gjør at vi bare spiser mer og mer sukker. Den beste måten å minske søtsuget vårt på er derfor rett og slett å kutte kraftig ned på sukkeret. Når det har gått 3-4 dager vil du føle at du får mindre og mindre lyst på søtsaker. Føler du behovet for noe søtt kan du heller unne deg frukt eller bær.

Viste du at banan inneholder en mengde fiber, noe som fremmer tarmbevegelse og bekjemper forstoppelse? I tillegg er bananen svært mettende, og kan hjelpe deg dempe søtsuget betraktelig. Her finner du 3 (sunne) godsaker du kan lage med banan.

2. Drikk nok vann

Visste du at kroppen ofte forveksler tørste med sult? Dersom søtsuget kommer snikende inn på deg, kan det faktisk hjelpe å drikke et glass vann. Av og til er det faktisk ikke mer som skal til for å ta kontroll på søtsuget ditt.

3. Distraher deg selv

Søtsug varer som regel bare i noen få sekunder, og det kan derfor være klokt og rett og slett bare distrahere seg selv litt til det går over. Distraher deg selv ved å finne på noe annet å gjøre for noen minutter. Kanskje du har noe husarbeid som skulle vært gjort for flere dager siden, eller en slektning du ikke har snakket med på en stund? Her er det bare fantasien som setter grenser, så lenge det holder deg opptatt og borte fra sukkerbombene som frister.

Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk og ta deg en halvtimes gåtur? Frisk luft og fysisk aktivitet stimulerer produksjonen av endorfiner, noe som ikke bare fjerner søtsuget, men som også får deg til å føle deg generelt bedre. Trening bidrar i tillegg til jevnere blodsukker, og du vil bli mindre opptatt av søtsaker ettersom kroppen føler seg bra.

4. Stress ned

Når vi stresser får hjernen beskjed om at det er “fare på ferde”. Hjernen vår reagerer da ved å skille ut adrenalin, og frigjør energi slik at du er klar for kamp. Deretter utskilles kortisol, noe som får hjernen din til å tolke at kroppen trenger etterfylling av energi, nærmere bestemt at vi trenger å spise.

Problemet er at i motsetning til andre reelle faresituasjoner, hadde du neppe bruk for ekstra energi da du følte deg stresset, men føler deg likevel sulten. Dette medfører til at du kanskje ender opp med å spise mer enn du egentlig trenger, og i tillegg velger mange av som stress-spiser veldig sukkerrike matvarer som gir oss kjapp energi.

Prøv så godt det lar seg gjøre å ikke stress i hverdagen din. Gode tips for hvordan du kan redusere stress i hverdagen kan du lese om her.

5. Bli kjent med din indre sukkerslave

Vi har alle en indre stemme som prøver å bestemme over oss. Stemmene representerer ulike behov, som hvile, kos, mosjon og utfordringer. Hver stemme mener at deres behov er viktigst, og vil gjøre alt for å få viljen sin. Din indre sukkerslave er en liten hissigpropp som krever å få sjokolade, og han krever å få det med en eneste gang.

Prøv å legg merke til hva det er som gjør at denne lille sinnataggen tar kontroll. Er det ytre faktorer, som når du tar deg en kopp kaffe eller ser på TV som får sinnataggen til å hilse på? Eller kommer han kanskje frem når du er lei deg eller kjeder deg? Ved å bli mer bevist på hva det er som trigger søtsuget og din indre sukkerslave, kan du forberede deg og ta tilbake kontrollen.
Husk hvem som er sjefen over deg og din helse!

* Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag.
** Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag.

Kilder: BBCAmerican Health AssociationBitten Jonsson: sukkeravhengigHelhetshelse.noLivscoach Kari SørlieUniversitetet i New Mexico

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring