For noen mennesker med irritabel tarmsyndrom er det visse typer karbohydrater som utløser mageproblemene, derfor kan en kostholdsendring utgjøre store forskjell.

Monash University i Australia har forsket på sammenhengen av matvaner og irritabel tarmsyndrom. Forskerne har som resultat av dette satt sammen en såkalt lav FODMAP diett som skal virke skånsomt på irritabel tarm.

Se også video hvor professor emeritus Arnold Berstad forteller om sin erfaring med uraffinerte Omega-3-oljer, og hvordan disse kan ha gunstig påvirkning hos personer med irritabel tarm.

FODMAP

En lav FODMAP diett består av matvarer som har lite Fermenterbare Oligosakkarider, Disakkarider, Monosakkarider og Polyoler. Dette er en fellesbetegnelse for ulike kortkjedete karbohydrater som er tungt fordøyelige og som kan skape symptomer fra tarmen.

Under ser du en LAVFODMAP tabell som viser matvarer som IBS pasienter kan spise og hvilke matvarer de bør holde seg unna.

Matvarer Lavt innhold av FODMAP Høyt innhold av FODMAP
Frukt og bær Banan, appelsin, mandarin, druer, melon, blåbær, tranebær, klementin, kiwi, sitron, pasjonsfrukt, bringebær, jordbær, rabarbra Eple, pære, mango, vannmelon, nektarin, fersken, plomme, aprikos, dadler, fiken, grapefrukt, rosin, svisker
Grønnsaker Alfaspirer, bønnespirer, grønne bønner, gulrot, paprika, gressløk, friske urter, agurk, grønne salater, tomat, squash, brokkoli(små mengder), rosenkål, chilli, aubergine, fennikel, ingefær, oliven, potet, vannkastanje, søtpotet Asparges, artisjokk, alle typer løk, hvitløk, belgfrukter, sukkererter, løk- og hvitløkssalt, rødbete, savoykål, selleri, mais, sopp, sukkererter
Mel og korn Glutenfritt mel, surdeig, spelt, havre, ris, quinoa, glutenfri pasta, potetmel Hvete, pasta av hvete, hvetebasert frokostblanding, cous cous, mandelmel
Melk Laktosefri melk, havre-, ris- og soyamelk, harde oster, laktosefri yoghurt Kumelk, iskrem, yoghurt, bløte oster, krem, vaniljesaus
Søtsaker Sukker, glukose, små mengder sirup, søtningsstoffer som ikke ender på «-ol», riskaker, glutenfri kjeks Sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, xylitol, honning, fruktose, hvetebasert kjeks
Nøtter og frø Mandler (mindre enn 10 stk), chiafrø, gresskarkjerner, sesamfrø, solsikkekjerner, peanøtter, pekannøtter Cashew, pistasj
Kjøtt og fisk
Okse- lamme- og svinekjøtt, fisk, kylling, kalkun, tofu, krabbe, hummer, østers, reker belgfrukter, prosessert kjøtt, pølser, chorizo

 
Matvarer med lite FODMAP kan brukes, mens matvarer med høy FODMAP bør begrenses.

Har du irritabel tarm kan det være verdt å ekskludere matvarer med høyt innhold av FODMAP, men husk at dette kan variere fra person til person. Skriv gjerne en matdagbok, slik at du kan holde oversikt over hva du har spist og om eventuelle magesmerter oppstår etter inntaket. På den måten lærer du fort hva magen din tåler og hva den ikke tåler.

Omega-3 olje sies å gi en god «grunnsmøring» av tarmen, du bør derfor passe på at du får i deg nok omega-3. Calanus® Oil er en spesielt rik kilde til omega-3.
 

Eksempler på matretter som har lavt innhold av FODMAP:

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse
Reker, ris og chili

Reker ris og chilli

Bilde av skogsbær

Skogsbær i en smoothie eller som topping til laktosefri yoghurt

Glutenfri pasta med tomat og ruccola

Glutenfri pasta med tomat og ruccola

Bilde av en bolle med en matrett med laks og valnøtter

Laks og valnøtter

Kylling, bokkoli og ris

Kylling, brokkoli (små mengder) og ris

Gresskarsuppe med glutenfri brødkrutonger

Gresskarsuppe med glutenfri brødkrutonger

Tips: Monash University har utviklet en omfattende app til mobiltelefon hvor matvarer og FODMAP settes under lupen.

Kilder: Med.monash.edu, Ibsdiets.org

*Bidrar til normal hjertefunksjon ved inntak av minimum 250 mg EPA+DHA per dag. Bidrar til normal hjernefunksjon ved inntak av minimum 250 mg DHA per dag. Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon.

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker
e-post, sms, og telefon.

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring