Vekt – for noen bare et tall på en baderomsvekt og for andre noe langt viktigere. En følelse av å ikke være bra nok eller en utfordring for helsen der vektnedgang er en nødvendighet. Uansett er vektnedgang et populært tema, og det har det vært i mange, mange år. Hva kan du egentlig gjøre for å oppnå denne vektnedgangen?

Utallige kurer og dietter finnes, men jeg tror ikke det bare er tull med disse kurene. Det finnes utrolig mange forskjellige mennesker her i verden, så at en diett skal fungere for en hel gruppe mennesker og særlig alle mennesker er nærmest umulig. Derfor finnes det mange forskjellige dietter og livsstiler.

Her skal du få 10 konkrete tips som kan hjelpe deg med vektnedgangen.

1. Få nok søvn

Å få nok søvn er viktig for kroppen, og særlig når det kommer til vektnedgang. Mangel på søvn øker produksjonen av hormonet grelin som øker apetitten, samtidig svekkes impulskontrollen og vi har derfor lettere for å unne oss en sjokolade eller stikke innom bensinstasjonen for lunsj.

2. Balanserte måltider

Husk en fett- og proteinkilde til måltidene dine. Å dekke dagens behov for karbohydrater er enkelt, det klarer vi uten å ofre det en tanke. Derimot er det lett å glemme både fettkilden og proteinkilden i måltidene, fokus på dette!

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Jeg anbefaler en god proteinkilde i frokosten, for eksempel egg, kesam, kikerter i form av pannekaker eller hummus, cottage cheese eller kylling som pålegg. Helsenorge.no anbefaler at man spiser fisk 2-3 ganger i uka. Gjør man ikke det, anbefaler norske myndigheter at man tar et tilskudd av omega-3 fettsyrer. Les mer her.

3. Tygg maten godt

Fordøyelsen starter allerede i munnen. Tygger du ikke maten godt vil den ikke bli fordøyd skikkelig, og da klarer ikke tarmen din å ta opp næring fra maten. Når kroppen din ikke klarer å ta til seg næring, kan sult misoppfattes som søtsug. Så tygg maten!

4. Hverdagsaktivitet

Er mer enn bare en myte, det funker. Parker litt lengre unna, ta trappen, husarbeid, hagestell og andre hverdagsaktiviteter er med på å øke hva du forbrenner. Hverdagsaktivitet kan øke forbrenningen din med 25%, og det kan bidra til at du går ned 0,5 kg i uka.

5. Kvitt deg med så mye stress som du kan

Stress over tid gjør at vi skiller ut mer kortisol som er kroppens stresshormon. Kortisol i store mengder kan føre til fedme. Stress kan også fungere som en blokkering i nervesystemet ditt. Dette kan føre til en rekke negative konsekvenser, enten ved at vekten står stille eller går opp.

6. Dropp raffinert sukker

Raffinert sukker er ikke sunt, det er de fleste av oss klar over. Men selv om du skal kutte sukkeret betyr ikke det at du ikke skal kunne spise søte ting! Se på innholdsfortegnelsene for å bli mer bevisst. Du vil bli overrasket over hvor mange produkter som inneholder tilsatt sukker. Bytt ut det raffinerte sukkeret med andre alternativer som tørket frukt, honning, sukrin, stevia, fibersirup, osv.

Bilde av føtter i trapp
7. Øk aktivitetsnivået ditt gjennom uken

Prøv å få inn et par gåturer iløpet av uken, kanskje finner du en treningsform du ønsker å prøve ut. Dans, yoga, spinning, gruppetimer på treningssenter, kampsport, timer med personlig trener, tur med venner, osv. Test ut forskjellige varianter av trening og se om du finner noe du liker, da er det enklere å få til trening. Treningen skal være lystbetonet. Hverdagsaktiviteten som nevnt over, er også med på å øke aktiviteten din gjennom uken – så alt teller!

8. Spis mer grønnsaker

De fleste av oss spiser for lite grønnsaker, ha som mål å spise grønnsaker til alle av dagens måltider. Begynn med å legg på grønnsaker når du fyller opp middagstallerkenen din. Grønnsaker er fulle av fiber som hjelper med metthetsfølelsen og bedrer fordøyelsen vår, i tillegg er de jo en super kilde til vitaminer og mineraler kroppen vår trenger. Ofte har vi mangel på forskjellige vitaminer eller mineraler når vi føler sterkt søtsug mot enkelte ting.

9. Matintoleranse og fettsyrebalanse

Flere av de som sliter med vektnedgang kan ha en matintoleranse som ligger i bunnen, som gjør hele prosessen vanskelig. En ubalanse i fettsyrene kan gjøre at kroppen prøver å kompensere ved å gi større sug mot fettsyrer fra usunn mat som for eksempel iskrem, frityrstekt mat, fast food/halvfabrikat som er tilsatt en del ugunstige oljer. Ta kontakt med en veileder for å sjekke dette.

10. Alkohol

Vær bevist på ditt alkoholinntak. Stort inntak av alkohol uken gjennom kan gjøre at vektnedgangen er vanskelig og langsom. Alkohol er en karbohydratkilde med lite næring, og gir ikke kroppen stort mer enn en «oppryddningsjobb». Det er greit å kose seg nå og da, men vær bevisst på inntaket om vekten er et problem.

Det anbefales alltid at mennesker som sliter med vektnedgang og andre diffuse symptomer, tar dette opp med fastlegen. Finner ikke fastlegen en løsning kan kostholdsveiledning være til stor hjelp.

Bilde av Marit Ebeltoft
Artikkel av Marit Ebeltoft Trening- og kostholdsveileder

PRØV CALANUS® OIL I DAG OG FÅ 56% RABATT

  • Norges mest potente omega-3
  • Bidrar til normal hjertefunksjon*
  • Bidrar til normal hjernefunksjon*
  • Omega-3 reduserer betennelse

Calanus® Oil

Prøv Calanus® Oil i 60 dager for kun 199,-

To CalanusOil esker

Motta deretter 2 esker annenhver måned til 229,- pr. eske.
Det er ingen bindingstid, og vi spanderer frakten!

To CalanusOil esker

Bestill Calanus® Oil

Checkboks logo

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer.

Checkboks logo

Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti.

Logo for trygg e-handel
Logo for Posten og Bring
Som sett hos: